Press "Enter" to skip to content

Dieta DASH – najlepszą dietą na świecie

Zainteresowanie dietami stale rośnie i nie sposób policzyć ile powstało diet odchudzających. Z roku na rok wzrasta zainteresowanie tematyką zdrowego odżywiania. Niestety zwiększa się również umieralność i zapadalność na choroby układu krążenia, szczególnie nadciśnienia tętniczego. W związku z tym wzrosło też zainteresowanie wspieraniem leczenia tych chorób poprzez modyfikację stylu życia, zmianę sposobu żywienia i inne działania mające na celu profilaktykę wspomnianych chorób oraz zmniejszenie powikłań zdrowotnych czy poprawę jakości życia.

NADCIŚNIENIE TĘTNICZE

Choroby układu krążenia pozostają główną przyczyną umieralności. Potwierdzono to w analizie danych statystycznych GUS. Aż 8,4 mln Polaków choruje na nadciśnienie tętnicze, z czego aż 33 proc. nie jest świadomych swojej choroby, a tylko 12 proc. jest prawidłowo leczonych – podkreślił podczas konferencji prasowej w Warszawie prof. Grodzicki Prezes Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego.

Nadciśnienie tętnicze jest najczęstszą przyczyną powikłań sercowo-naczyniowych takich jak zawał serca, czy udar mózgu.

DIETA DASH – W WALCE Z NADCIŚNIENIEM TĘTNICZYM

Dieta DASH to akronim, który oznacza Dietary Approaches to Stop Hypertension (Podejście Dietetyczne do Zatrzymania Nadciśnienia Tętniczego). Powstanie diety wiąże się z badaniem wspieranym przez Narodowy Instytut Chorób Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego w Stanach Zjednoczonych (National Heart, Lung, and Blood Institute) i przeprowadzonym wśród 459 dorosłych kobiet i mężczyzn z różnych grup etnicznych będących w grupie ryzyka rozwoju nadciśnienia lub z rozpoznanym nadciśnieniem tętniczym, ale nie stosujących farmakoterapii. W badaniu oceniano wpływ poszczególnych składników pokarmowych na wartości ciśnienia tętniczego.

DIETA DASH OBNIŻA CIŚNIENIE

Podczas badania w wyniku stosowania diety DASH uzyskano istotne obniżenie ciśnienia skurczowego, średnio o 6 mm Hg oraz ciśnienia rozkurczowego o około 3mm Hg!

NAJLEPSZA DIETA NA ŚWIECIE

U.S. News oceniło i sklasyfikowało 40 diet wraz z zespołem ekspertów ds. Zdrowia. Aby uzyskać najwyższą ocenę dieta musiała być łatwa do wykonania, odżywcza, bezpieczna, skuteczna w utracie wagi oraz chroniąca przed cukrzycą i chorobami serca. Dieta DASH została uznana przez ekspertów za najlepszą dietę na świecie zostawiając za sobą diety takie jak śródziemnomorska, fleksitarianizm, Wieght Watchers czy dietę MIND.

NA CZYM POLEGA DIETA DASH?

Celem diety jest zapobieganie i obniżanie wysokiego ciśnienia krwi (nadciśnienie). Twórcy diety DASH sugerują, że zdrowy wzorzec żywienia jest kluczem do obniżenia wysokiego ciśnienia krwi i może nie zaszkodzić Twojej talii.

ZALECENIA

Składniki odżywcze, takie jak potas, wapń, białko i błonnik są niezbędne do obniżania wysokiego ciśnienia krwi. Jednak nie trzeba analizować i liczyć zawartości w pożywieniu każdego z nich. Należy jedynie pamiętać o produktach bogatych w te składniki i wprowadzić do codziennego menu: owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste, chude białka i niskotłuszczowe produkty mleczne jednocześnie ograniczając pokarmy bogate w tłuszcze nasycone, takie jak tłuste mięso, pełnotłuste produkty mleczne, tropikalne oleje oraz słodzone cukrem napoje i słodycze.

W diecie o zawartości 2000 kcal powinny się znaleźć każdego dnia (o ile nie zaznaczono inaczej):

  • 6-8 porcji ziaren,

  • 4-5 porcji warzyw i owoców,

  • 2-3 porcji beztłuszczowej lub o niskiej zawartości tłuszczu mleczarskiego,

  • 6 porcji lub mniej chudego mięsa, drobiu i ryb, przy czym jedna porcja jest odpowiednikiem uncji,

  • 4-5 porcji (na tydzień) orzechów, nasion i roślin strączkowych,

  • 2-3 porcji olejów,

  • 5 lub mniej (w tygodniu) porcji słodyczy.

Ważne: DASH sugeruje ograniczenie sodu do 2300 mg dziennie, a ostatecznie zaleca się dążenie do 1500 mg/dobę (4g lub 2/3 łyżeczki soli kuchennej).

MOC KORZYŚCI

Na miano najlepszej diety na świecie dieta DASH zapracowała sobie wymiernymi korzyściami.

Przede wszystkim:

  • wspomniane już korzyści sercowo-naczyniowe – obniżanie ciśnienia tętniczego krwi, a tym samym zmniejszenie ryzyka zawałów serca, niewydolności serca, a także udaru,

  • zapobieganie lub wspomaganie kontrolowania cukrzycy typu 2,

  • pomimo, że dieta DASH nie jest dietą odchudzającą to może być pomocna w obniżaniu i utrzymaniu prawidłowej masy ciała.

KTO MOŻE STOSOWAĆ DIETĘ DASH?

Dieta została zaprojektowana tak, aby każdy mógł z niej skorzystać. Dieta może być stosowana przez osoby o różnych preferencjach żywieniowych, stąd może być polecana dla: wegetarian, wegan, osób będących na diecie bezglutenowej, koszernej, halal, a także niskosodowej.

17 maja przypada Światowy Dzień Nadciśnienia Tętniczego. Warto więc zwrócić uwagę na dietę DASH, która jest najczęściej polecaną dietą w niefarmakologicznym leczeniu nadciśnienia tętniczego.

Bibliografia: 

  1. https://bip.stat.gov.pl/organizacja-statystyki-publicznej/rzadowa-radaludnosciowa/publikacje-rzadowej-rady-ludnosciowej/

  2. https://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/dash-eating-plan

  3. https://health.usnews.com

  4. Grabowska H, Grabowski W, Grzegorczyk M, Flis A, Gaworska-Krzemińska A, Narkiewicz K. Wpływ diety na ryzyko rozwoju pierwotnego nadciśnienia tętniczego. Zalecenia dietetyczne stosowane w prewencji nadciśnienia tętniczego. Problemy Pielęgniarstwa, 2011, 19 (4): 538-544.

lic. dietetyki Karolina Kujawowicz

karolina.kujawowicz@soimed.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przejdź do paska narzędzi